Обиколка на о. Тасос

Обиколка на о. Тасос с каяк или колело-95-100 км
Юлиан Пишев, ТД “Боерица”, юли-септември 2011

JP_5Обиколката на Тасос е начинание, което аз бях замислил отдавна като едно напълно постижимо “туристическо” мероприятие. Т.е. изисква се известна издържливост, проверяват се някои граници на собствените възможности, но нещата остават в рамките на удоволствието, без да се преминава границата на болката. Подходящо е и за по-млади, и за не-толкова млади участници. Може да се прави откъм морето и откъм сушата и е еднакво приятно. Ще се опитам да го направя редовна проява на дружеството.

Лятото на отиващата си година сериозно проучих брега на острова от столицата Тасос (Лименас) до Алики, като отправна точка ми беше един хотел (Pantheon Studios) недалеч от Лименария. Макар да навъртях около 120 км гребане с каяк, така и не успях да се занимая с източното крайбрежие от Алики до Лименас, най-вече поради факта, че винаги нощувах на едно и също място и курсовете ми бяха предимно отиване и връщане. Случи ми се два пъти да оставям каяци (при това Прийон) на различни плажове и слава богу си ги намирах на другия ден.

JP_6Планираното завършване на маршрута при второто ми посещение, този път със сглобяем каяк, не се случи, поради технически проблеми с посредствената имитация на Клепер, която трябваше да изпробвам по това време.

Вместо това, аз и жена ми му врътнахме едно колоездене с умерено темпо и с почивки по плажовете. Обиколката стана за ден и половина. Карахме Драг-ове, от съвсем средна класа, “Онтарио” и “Гризли”. Носихме умерено багаж, включително гуменки против морски таралежи.

Основни моменти в колоездачната обиколка-ок 25 км

Околовръстното шосе на Тасос е приятно и се движи нагоре-надолу близо до морето. Често се изкачва на 50-100 м.н.в., а най-високата точка е при пресичането от Потамия към Лименас, след Панагия-около 380 м.н.в. За нас движението беше от Алики, през Тасос, към Лименария. На следващия ден от Лименария до Алики. Т.е. 65/30 км.

Алики-Кинира-Скала Потамия: Препоръчвам кратък престой в Алики, заради прекрасния плаж и археологията. Политиката на кръчмите е: безплатно ползване на плажна мебел, ако направите минимална консумация. Добра сделка, добри кръчми. Леко и приятно изкачване и слизане към Райски плаж – около 5-6 км. След голите баири и безброй маслинови дървета на изтока и юга, тук вече има борова гора. Ние спряхме на Райския плаж, но не се мотахме много. Плажната мебел е под ключ и се раздава срещу 6-7 евро. През Кинира (още 7-8км), стигнахме Скала Потамия. Точно преди нея има леко по-дълъг баир. Кинира е също нелошо място, около пътя има свободно течащи чешми. Водата на Тасос е изворна и добра за пиене. Обяд в Скала Потамия и излежаване, заради обнадеждаващата табела – Лименас (Тасос) 12 км. Леко стръмно, но какво от това. Главният път е над селището. Взимат ти стотинките на плажа, но дават две безплатни кафета. От чешмата до рибарското пристанище също се пие. Ние тръгнахме нагоре кам Потамия и Панагия леко сгорещени, но съвсем не уплашени. Видя ни се малко длъжко, но пък Панагия е много интересно място. Отново има борови гори и сянка. След Панагия е още малко нанангорно (до въпросните 380 м.н.в.). На върха на хълма има параклис на св. Пантелеймон и от него се открива гледка към целия залив на Лименас. Спускането е качествено, проверете си спирачките. Препоръчвам минаването през самия Тасос, а не по “околовръстното”. Аз се заглеждам по всички камъни, като един любител на старините. Сигурно от това зазяпване пропуснахме последния автобус за Лименария. Аз бях в бесна форма, но на Деси и беше дошло таман, и нямаше особено желание да върти още 40 км до вкъщи. Все пак, повикахме неволята и взехме, че го направихме.

Лименас-Принос-Скала Калираки-Скала Марион- Лименария – 40 км.

Това е равната част от маршрута. Шегувам се. Вълниста е, но не чак дотам. Морето е винаги близо и човек може да се освежи. Романтиката на падащия мрак притъпява нерадостното очакване за нощно каране по схема двама души с един челник и един стоп. Скала Марион е очарователно селище, ако не бързате да се приберете. Купувам си хляб и бира в Скала Калираки и си ги нося до вкъщи.

Лименария-Алики – ок 30 км

Не е точно Лименария, защото хотелът е 2-3 км преди нея, но няма значение.

Този път съм сам. Тръгвам навреме и изпреварвам жегата. Тук си струва да посетите манастира св. Архангел Михаил, който е едновременно величествен и много приятен. Входна такса няма, но е добре да си носите прилични дрехи (дълги панталони за мъжете). И да не си носите, ще ви дадат. Пия една бира на Алики, прибирам си колата и се прибирам. Голямо удоволствие.

По-важни отметки при обиколка с каяк

Изглежда логично да се направи за 3-4 дни при добро време. Цялото западно крайбрежие е удобно за спиране и излизане. Затова е подходящо да се започно оттам при по-неопитни или нетренирани участници в групата. Лименас-Скала Марион (ок 35 км по път) е добър първи етап за хора, дето не ги мързи да гребат и имат бързи лодки. При Скала Марион откъм морето може да се поклоните на малката бронзова Богородица на входа на пристанището (дясно).

Скала Марион – Алики (ок 35 км) е донякъде по-трудно, но не невъзможно. Както навсякъде, следобед морето се разваля и трябва да се внимава. След многобройните плажове е добре да се изостри вниманието след подминаването на малкото островче (което ви остава на юг) и Psili Amos beach. Там започват неприятни бели плочи, където вариантите за излизане не са добри. Пътят се качва нависоко и опциите за “изваждане” не са много. Все пак, веднага след плочите има дълбок залив с малък плаж с каменни “тронове”. Романтично е. От него може да се изкачите през маслините до пътя (но може и да се загубите в градините). Откъм пътя могат да ви евакуират. Сигнал за шофьора да слезе от пътя е зелената табела “Сиренес”. От това място от водата вече се вижда манастира и непристъпните скали, на които е кацнал. Точно преди манастира е Livadi beach. При бурно море не е много приятен. След манастира, правата отсечка към Алики е най-бързия финал. Носът на Алики ви пази от източните ветрове, а плажът и пристанището са отлични.

Алики-Лименас не съм плавал но велоразузнаването показва, че местата за излизане са през около 10 км. Бих спрял на Кинира (където има и вода до пътя) или на Скала Потамия, евентуално с преспиване. Морето е по-бурно и изглежда разумно да се внимава.

This entry was posted in Велотуризъм. Bookmark the permalink.